maanantai 15. elokuuta 2016

#vihersmoothie x 1

juu4
Mä rakastan smoothieita, hyviä smoothieita, jotka ei maistu pahvilta. Vielä enemmän smoothiebowleja. R A K K A U T T A. Ne vaan on niin kauniita ja mikä parasta, maistuu taivaalliselta. (huom. jos osaa asiansa, tosin se on suhteellisen helppoa)

Se on niin rentouttavaa ja inspiroivaa koristella kulhot haluamillaan herkuilla, lusikoida ne kiireettömänä aamuna hitaasti, tai sitten 5 minuutissa niin kun minä yleensä...

Usein varsinkin vihersmoothieista puhuttaessa tulee mieleen (kaikella kunnioituksella) kasviplankton superfoodviherspirulinachlorellamössö. Aina ei kuitenkaan ole kyse siitä.
juu3
Yleisesti ottaen smoothiet on aika tuhteja, vaikka toisin voisi luulla. Musta se vaan on siinä aika parasta. Toisaalta se riippuu hyvin paljon siitä mitä sinne heittää sekaan. Rasvaa saadaan mm. avocadolla, chia-siemenillä, pähkinöillä, siemenillä, kookosöljyllä(tai muilla miedoilla öljyillä)... Proteiinia proteiinijauheilla, kananmunilla, rahkalla, jugurtilla, pähkinöillä, pähkinälevitteillä... Hiilihydraatteja tietysti marjoista, hedelmistä, kuivatuista hedelmistä, kasviksista(!), jugurteista... Vain mielikuvitus on rajana.

Vihersmoothiet saadaan maistumaan muultakin kun siltä ruoholta, kun vaan tehdään oikeat valinnat raaka-aineiden suhteen. Tosin sekin on tottumis kysymys. Yhden vinkin kuitenkin annan: Juo smoothie mahdollisimman kylmänä, tämä tekee smoothiesta raikkaamman. Tykkään kans lisätä mun smoothieisiin usein limeä, sitruunaa, basilikaa ja inkivääriä. Ne antaa kans raikkautta ja tuo lisä potkua. Mikäli ei ole tottunut ruohoiseen makuun kannattaa aloittaa pienemmällä määrällä viherjuttuja. Hyviä esimerkkejä näistä on pinaatti ja lehtikaali, helpot heittää sekaan. Pinaattiakin saa pakaste altaasta joten sitä kannattaa käyttää, toki myös tuore käy! Itse en ole oikein halunnut/ulkaltautunut käyttämään viherjauheita joita ovat mm spirulina ja chlorella. En siis ole niitä kokeillut, mutta olen kuullut että ne maistuvat aika lailla juurikin siltä ruoholta jos niitä ei osaa peittää mm. hedelmillä, marjoilla ja muilla aineksilla.

Mun lemppari kombo on kuitenkin tää.

juu5
Vihersmoothie

1 iso pakastettu banaani
1 pieni/keskikokoinen avocado
kourallinen pinaattia/lehtikaalia
kourallinen pakaste mangoa/ananasta
peukalon pään kokonen pala inkivääriä
puolikas lime/sitruuna
muutama basilika
1 taateli tai hunajaa 
(1rkl proteiini jauhetta)
nesteeksi: jääpaloja, kasvipohjaista maitoa, jäävettä, omenamehua..

Ei sen kummempaa kun aineksen tehosekoittimessa sekasin. Huomioi taas ohittamaton vaihe:
Koristele kulhosi herkuilla. Hedelmät(banaani tai mango viipaleet!) ja marjat (kuivatut käy myös), pähkinät, siemenet, granola, pähkinävoit, kookoshiutaleet... lista jatkuu loputtomiin. Mulla tässä kookoshiutaleita, 1 taateli, auringonkukansiemeniä, chia-siemeniä, cashew-pähkinöitä ja itsetehtyä granolaa.

juuu

Jos teitä kiinnostelee voisin tehdä muitakin smoothie ohjeita ja mm. jakaa ton granolan ohjeen. Tein nimittäin juuri eilen pellillisen ja oli oikein herkkua. Muitakin ohjeita on mulla pää täys joten jos teitä vaan kiinnostaa niin jaan tosi mielelläni niitä :) joten haluisitteko?

Mites te? tykkäättekö vihersmoothieista vai maistuuko heinälle? millasia teijän smoothiet on? tai tulkaa ihan vaan juttelmaan, mitä teille kuuluu?

2 kommenttia:

  1. Ihan ekaks haluun sanoo et ihana blogi! (oon mahollisesti sanonu jo aikasemmin XD) mut ihan ehdottomasti kokeilen tota reseptii!! ja ehdottomasti lisää reseptejä! Lots of love <3

    VastaaPoista